Drömmar!

                                 image23
                                                                  Sleep, av Salvador Dali

I morse vaknade jag mitt i en väldigt stark dröm! Den var så verklig att det var nästan skrämmande!
Därav detta inlägg....

Drömmar är något jag alltid har varit fascinerad av. Det är alltid lika spännande att få gå och lägga sej på kvällarna omedveten om vad som komma skall. Ibland kan det vara något roligt, ibland något skrämmande, något ledsamt, eller helt enkelt bara något neutralt.
     Det bästa med att drömma är att man får försvinna från vardagen, in i en värld som inte är lik någon annan. Man får ta en paus från sitt liv ett tag.

     Jag har funderat på det här med dagdrömmeri, hur kommer det sej att man oftast faller i en dagdröm när man tex. sitter på en lektion med en lärare som bara står å pratar å pratar å pratar å pratar, att tillslut så orkar man inte lyssna längre, man bara hör hennes röst som tydligen ska informera om något lärorikt.... Då händer det att tankarna vandrar iväg till något annat som är mer intressant. Tex. vad man ska göra när man kommer hem, "undra hur hunden mår?", "matade jag fiskarna innan jag for?", "åh titta där, där sitter han den där snygga killen, undra vad alla skulle säga om jag bara gick fram till han och gav han en stor blöt....." RIIIIIING!!!! Där var klockan, slut för i dag, och jag har inte lärt mej ett dugg....

     Varför blir det så? Är det ett sätt för sitt medvetna att fördriva tiden? Eller är det att man försöker anstränga sej så hårt att lyssna på läraren att tillslut blir det "slut batterier" i hjärnan, att den går in i en dagdröm för att ladda upp dessa igen? Eller är det bara så enkelt att man inte ids lära sig nå trams om hur världen kom till att det är roligare att tänka på något annat.... Bra fråga...

     Ibland så tror jag att jag drömmer om saker som kommer att hända nästa dag, det behöver inte vara något speciellt. Kan hända att jag drömmer att jag borstar tänderna åsså spiller jag tandkräm på min fot. Sen samma morgon så när jag står och borstar tänderna så spiller jag tandkräm på foten, konstigt! Eller är det det som kallas Deja Vu? Man har en känsla att detta har hänt en gång förut? vet inte riktigt... 

      Men vad är drömmar egentligen?
Jag har fått höra att det kan vara "dagsrester" från saker som hänt under ens dag, men också önskningar av något slag. Jag har även fått höra att eftersom sömnen är livsnödvändig för oss så är drömmens uppgift att hjälpa oss hålla oss i ett sovande tillstånd.

     Men varför drömmer jag mardrömmar då? Jag menar, jag har varken sett eller önska få se en trehövdad människoätande bläckfisk, men ändå så kommer den upp i min dröm och ska äta upp mej!? Whats up with that, ey!? 
     Jag antar att det är då man kommer till det där avsnitet "att tyda drömmar". Den där trehövdade bläckfisken kanske egentligen är min oro för min framtid som tär på mej att det känns som att jag snart kommer att bli uppslukad av den? Eftersom att min framtid inte har någon speciell form i mitt medvetna så gör mitt omedvetna den till ett stort farligt monster i mina drömmar, för att på det sättet bekämpa min oro?
      Samma sak när man är sjuk, så händer det att man drömmer mardrömmar.... Men det man egenligen drömmer om är kanske kampen mellan dom "friska" och "sjuka" blodkroppar? 

Ja, det är många frågor och funderingar kring detta eviga drömmandes! Men eftersom jag läser psykologi nu så kanske jag kan få mej en klarare uppfattning, så småningom :-)

Nu ska jag äta nudlar :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0